Monday, 26 August 2013

Al-Fatihah utk arwah Tok

Salam...            Rasanya inilah entri yg terpaling susah sgt utk aku tuliskan..Bukan apa takut xmampu aku luahkan dengan kata2,tp empangan airmata dah tak tertakung lagi...Specially tribute to my lovely Tok yang telah kembali ke Rahmatullah pada 13 Mac 2013...            Menyingkap kembali kisah pemergian arwah,...11 Mac lebih kurang jam 12 tgh malam dpt panggilan dari Ateh bgtau yg tok dh makin lemah...lain mcm jgk sbb rasanya bila dpt pggilan lewat mlm mcmni..Ateh pesan lg,kalo boleh mama p la tgu tok kt Penaga dlm 2,3 ari sbb takut kalo apa2 jd xde org kt umah siang2...             12 Mac kami pun berpakat nak ke Penaga...plan asal cuma mama, pon n Jad saja ke sana...tp hati aku terdetik utk pergi jugak...apa salahnya amik half day kalo ni peluang utk ziarah tok...Sampai  saja di umah acik,aku solat dulu...xterus tegur tok...sbb nmpknya tok mcm tgh rehat @ tidur saja...Usai solat aku melangkah masuk ke bilik...tersentak ati bila lihat tok yg makin kurus,nmpak benar sakit yang ditanggungnya...Allahu...maafkan aku andai terlepas pandang keadaan tok sebelum ini...Aku panggil nama Tok berulang kali...tp tiada smbutan..Kata Wan pagi tadi (sebelum kami sampai) dah jenuh tok panggil nama semua anak2....mgkin skrg dh letih xbermaya...Aku panggil tok lagi...dalam hati terdetik janganla tok merajuk smpai xmau menyahut pggilan lagi....Aku dekati hujung kepala tok,jari jemarinya kugenggam....biar tok tahu kehadiran kami...genggamanku seakan berbalas tp nafas tok seakan lemah benar...aku nmpak betapa payahnya tok bernafas dan seakan bertarung dengan sesuatu..Hati xmau fikir yang bukan2...doaku agar smuanya baik2 saja...aku tanya tok : `Tok...tahu x siapa dtg ni? `Tok menarik nafas panjang dan menggeleng kepala seakan berat situasinya..(sebenarnya bila dikenang kembali saat itumgkin pertanyaanku itu digeleng kerana Tok sudah didatangi malaikat maut..Wallahualam, hanya Dia Yg Mngetahui)....
             Lebih kurang jam 7mlm,asyu smpai ke rumah...asyu ckp keadaan Tok ni sejak kelmarin lepas minum ubat penawar....terus jd lemah n satu persatu kemampuan tok seakan hilang...diberi air minum pun tok xmmpu telan lgi...mknan lg la dh xdpt jamah...Allahu....aku pandang saja seluruh tubuh Tok...lihat kalau2 ada kelainan...org kata bila di akhir umur kaki sudah tidak rapat ke lantai lg...tp tok aku xperasan sgt...kakinya sejuk n bersarung stokin...asyu terus setia disisi tok smbil mengusap & membacakan surah2 penawar sebagai halwa telinga..Bila asyu ajar tok mengucap,wpun dgn kudrat yg xseberapa aku dengar juga kalimah agung La ila haillallah dari bibir tok...Hanya dengan izinMu Ya Allah...mgkin itu ckup utk mmbuatkan kami lega ....Kemudian,bila an msg atam,atam pun ada call nk ckp dgn tok....aku tolong pegang telefon n letakkan di tepi telinga tok....tp mpu bckp apa2 lg...hanya dengar suara atam saja ckp...Atam plan mgkin nk blik esok lusa,so kami cdgkan atam singgah amik pakngah sekeluarga....Kami pulak mintak diri utk balik dulu (aku,an,abah n pkndak)...mmndangkan msg2 kerja esoknya...xnak fikir mcm2 kebarangkalian,insyaAllah Khamis ni aku dtg ziarah lagi...
               13 Mac...aku pergi kerja mcm biasa...hati ada teringatkan mereka di Penaga...harap2 Tok beransur sihat...Usai solat Zohor,aku xlupa titipkan doa utk kesihatan Tok...sesampainya di meja,seperti biasa aku capai hset...aihh,ada msg n miskol...blum smpat lihat siapa miskol,terus terpandang msg Mie yg mngatakan Tok dah selamat kembali ke Rahmatullah....Innalilahi wainna ilaihirojiun...Sesungguhnya dariMu kami datang & kepadaMu kami kembali....Sealamatla pergi Tok ke pangkuan Pencipta...biar sebesar mana pengharapan kami,mana mampu melawan kehendakMu....Terus aku minta kebenaran n bergegas pulang ke rumah mempersiapkan mana yang patut...
               Sebelum Maghrib, jenazah Tok sampai di rumahku dibawa dengan van khas...Ketika jenazah diusung masuk,sayu saja hati mngenangkan tok kini kembali ke rumah ini tapi dalam keadaan berbeza...bersih saja wajah tok dan muka seakan tersenyum...Ya Allah bahagiakanlah arwah di sampingMu sebagaimana arwah telah mnggmbirakan hati org2 lain...kemudian semua ahli keluarga smpai...mama n maknjang ikut van jenazah..kemudiannya ateh, atam pkngah ....Alhamdulillah Kau izinkan semua anak menantu Tok berkumpul di sini ..Al Fatihah n surah Yaasiin kami perdengarkan sedekah buat arwah yang sgt disayangi...Lebih kurang pukul 430 pagi ada yg sudah baring sekadar melelapkan mata smntara menunggu pagi..tapi asyu msih disisi katil tok...Ya Allah hebat benar bukti kasih sayang yang kau perlihatkan ini...Rahmatilah Asyu sebaiknya...Sebaik azan Subuh,asyu terus kejutkan semua yg lain utk bgun solat dan uruskan apa yg patut..
            Lebih kurang jam 11 pagi,setelah selesai memandi n mengkafankan jenazah...kami tunduk memberi ciuman terakir buat Tok...Sekejap lg jasad ini akan dibawa pergi,yang tinggal hanyalah jasa jadi kenangan n memori sbg peneman....Pulanglah tok ke alam abadi..Kami semua turut ke masjid Titi Gajah untuk menyempurnakan pengebumian....Talkin dibaca mengundang keinsafan dalam jiwa....dalam panas bahang mentari, atam seakan hampir terjatuh,mujur sempat dipaut paknjang udin...Bunga n air mawar kami taburkan...moga sejuk pusara ini...sebelum berangkat pulang,mama mengadu sakit kepala & asyu memaut bahu mama ke tempat teduh..namun,mama terus pitam n xmmpu berdiri lg...Mie,pon n yg lain terus memapah mama...Kata an,mgkin ada perkara yang melambatkan kami pulang...untuk kami teman tok seketika cuma...
            
           Kini kami dibezakan oleh 2 dunia berlainan... aku hanya mampu kirimkan doa n Surah2 Al Quranul Kariim sbg sedekah...Moga Allah balas jsa Tok membesarkan aku...memori aku membesarkan dihabiskan di rumah Tok dengan didikan n sepenuh perhatian...Tok sentiasa ada di hari2 pentingku...Masih aku ingat,sehari sebelum aku mnduduki UPSR, Tok n Toknjang datang kerumahku...seolah2 mereka tahu aku bakal mngharungi hari penting...hari keputusan UPSR diumumkan pula,sekali lg juga mereka sampai ke rumahku...kebetulan yang terjadi dengan izinMu Ya Allah...hari pertama aku mendaftar di sekolah berasrama mereka turut serta...Tamat sekolah menengah aku ke Matrik,Alhamdulillah Tok n Wan masih sihat n mampu turut serta.Terima kasih tok atas segalanya..Terima kasih Allah atas anugerah kasih sayang ini....
Terima kasih juga semua adik beradik mama kerana mengajar aku erti pengorbanan yang tak bertepi...Terima kasih Ateh sbb mengajarkan aku utk prihatin pada kedua ibubapa...terima kasih mama yg banyak mengajarku erti kesabaran...Terima kasih yang tak terhingga utk asyu yang telah berkorban jiwa & raga..dikaulah contoh anak mithali..Tiada apa yang perlu diterkilankan bila tok memejam mata kerana asyu telah beri segala yang mampu utk bahagiakan Tok n Wan..tenanglah Tok disana ..moga aku mmpu jadi seperti kalian...
               

No comments:

Post a Comment

silalah komen disini!!